Évértékelő – 2023 legjobb 4-kerék meghajtású modelljei

2024.01.20

Noha nagyon sok féle SUV-ot árulnak, nem mindegyik kínál négykerék-hajtást. Szerencsére azonban még mindig nagyon sok féle 4x4-es közül választhatunk a kis SUV-októl a prémium hétülésesekig. Az Auto Express idei szavazásán a Dacia Duster a 2. helyet szerezte meg.

Ha kemény járműre van szükségünk extra tapadású csúszós útviszonyokhoz vagy komoly terepjárásokhoz, miközben a normál közúti vezetéshez is tökéletes partnerünk lehet, a legjobb 4x4-esek mindkét célt kiszolgálják.



A listába kerülésnél a szavazók főként a tartósságot és a praktikumot helyezték előtérbe, különös figyelmet fordítva az alacsony üzemeltetési költségekre, a biztonsági berendezésekre és az ár-érték arányra. Ha mindez úgy hangzik, mintha a Te leendő, tökéletes új autód lenne, akkor jó helyen jársz.



Íme tehát a 2023. év legjobb összkerék-meghajtású modelljei (TOP 10), az Auto Express olvasóinak szavazatai alapján:

1. Land Rover Defender

Az újjászületett Defender olyan nagy sikert aratott a Land Rover számára, hogy a rendelési számai túlcsordulnak. Menj el egy tesztvezetésre a retró ihletésű terepjáróval, és nem fog sokáig tartani, hogy megértsd, miért aratott ilyen nagy sikert. A Tonka c. játék megjelenése már önmagában is nagyon jó reklám volt a modell számára, emellett a tágas és sokoldalú belső tere a praktikum és az igazi előkelő vonzerő kombinációja lett. Tele van a legújabb technológiákkal, amelyek egyszerre hasznosak és könnyen használhatóak.



Választható ötüléses 90-es és hétüléses 110-es karosszériával, valamint egy hosszabb, 130-as modell is elérhető a piacon. A legjobb Land Roverekhez hasonlóan a Defender is a kiegyensúlyozottság és a kényelem nyerő keverékét kínálja az aszfalton, valamint megállíthatatlan terepteljesítményt. Van egy soros hathengeres dízel és egy plug-in hibrid változat, amely 45 km-t tesz meg egy feltöltéssel, valamint egy lendületes, de szomjas kompresszoros V8-as benzinest is megvásárolhatunk. Valójában az egyetlen hátránya az, hogy a túlzott kereslet miatt, több mint egy évet kell várni most rá, viszont cserébe az egyik legjobb 4x4-est szerezhetjük meg.

2. Dacia Duster

Ha a legtöbbet szeretnénk kihozni a pénzünkért cserébe, nagyon kevés versenyző vetekszik a Dusterrel. Az árak mindössze 6,5M Ft-tól kezdődnek, de ezért a szerény összegért egy robusztus és tágas terepjárót kaphatunk, amelynek üzemeltetése sem kerül vagyonokba, és minden szükséges készletet tartalmaz.



A sok helyen tisztességes anyagokat használó belső tér teljesen rendben van. A pontos kormányzás és a kiváló motorválaszték azt jelenti, hogy a Daciát vezetni is jó, puha felfüggesztése pedig elnyeli az ütéseket. Lehetőség van még egy kifinomult négykerék-meghajtási rendszerre is, lejtő-vezérléssel, valamint egy ügyes terepmonitorral, amely hasznos információkat jelenít meg, például a megközelítési és indulási szögeket.

Csak az alacsony mértékű, háromcsillagos Euro NCAP pontszám hagyja cserben a Dustert, bár ez nagyrészt a fejlett vezetéstámogató rendszerek hiányának tudható be, ami viszont cserébe segít alacsonyan tartani az árat.

3. Toyota Land Cruiser

Kevés terepjáró érzi magát olyan legyőzhetetlennek, mint a legendás Land Cruiser. Igaz, nem olyan kifinomult, mint a modernebb riválisok (pl. a Land Rover Discovery), de amikor a helyzet kemény, a megbízható Toyota az első osztályba tartozik. Nagyon praktikus a hatalmas hétüléses belső terével, nagy csomagtartójával és rengeteg praktikus tárolóval. És bár a Land Cruiser a legtöbbnél haszonelvűbb, nem szűkölködik a luxusban, bőr borítással és a legújabb technológiával.



Útközben ez az óriás kissé nehézkesen mozog, míg a csörömpölő négyhengeres dízelmotorja sem lesz a barátunk. Ám a durva bája és a kalandvágy megkönnyíti, hogy figyelmen kívül hagyjuk ezeket a hibáit.

4. Ford Ranger

Egy új Ranger mindig készen áll a csúcsra törni, és ebben ez a verzió sem kivétel, továbbra is kategóriájának a csúcsát képviseli. A 2023-es New Car Awards díjátadón győztes lett, zseniális Ford SUV-stílusú könnyű kezelhetőséget kínál a felhasználói számára. Belseje tágas, míg a legtöbb verzióban minden megtalálható, amire szükségünk van, beleértve a márka SYNC 3 információs és szórakoztató rendszerét is.



Az utazás kissé göröngyös is lehet, de a Ranger pontosan kormányoz, 2,0 literes dízelmotorjai pedig érzékenyek és hatékonyak. Ha figyelembe vesszük a négykerék-meghajtás biztonságát és a nagy csomagtér sokoldalúságát, a Ford Ranger egy igazi társa lehet azoknak a vásárlóknak, akik egy családi 4x4-es autóra vágynak.

5. Land Rover Discovery

A Land Rover Discovery egy batár nagy SUV, amely mindenre képes. A méretes, 7 üléses karosszéria elképesztő gyakorlatiasságot és kiemelkedő terepképességet kínál a Land Rover Terrain Response rendszerrel felvértezett csúcstechnológiás alváznak köszönhetően. Mindazonáltal, miközben mindezt megteszi, a Discovery még mindig kényelmes és pihentető utazást kínál az utakon. Ami a nagy SUV-októl elvárható minőséget illeti, kevés a gyenge pontja, de az árak a magasabb oldalon vannak.



6. Mercedes G-osztály

A Mercedes G-osztály is egy előkelő SUV, amely egy klasszikus megjelenésű karosszéria alatt teljesen modern mechanikát rejt. A hetvenes évek eredeti jegyeit követve az olyan részletek, mint a pótkerék a hátsó ajtón, a szabad ajtópántok és a kerek fényszórók, egyértelműen utalnak a legendás első G-Wagen-re. A Merci szögletes szegélyű stílusa továbbra is rengeteg vonzerőt rejt magában, míg a belső tér olyan fényűző, mint amilyent a márka limuzinjai kínálnak, tele van pakolva a legújabb vezetést támogató rendszerekkel.



A nagy Merci bizonytalan kormányzását ellensúlyozza, hogy a brutális, 577 lóerős AMG G 63-mal könnyedén rátévedhetünk bármilyen terepre. A könnyed, dízelmotoros G 400 D picit jobb jobb menettulajdonságot tesz lehetővé, de az ára horrorisztikus, igaz a Merci az elmúlt évek során nagyon hűséges tulajdonosi kört volt képes kiépíteni.

7. SsangYong Rexton

A szerény Rexton nem valószínű, hogy megnyeri a szépségversenyeket, de ha térről és értékről van szó, a koreai gép sok versenytársát lepipálja. A Land Rover Discovery felszereltségi szintjét a belépő szintű Discovery Sport áráért kínáló koreai autó igazán tágas, hétüléses elrendezéssel és rengeteg alapszinten rendelkezésre álló extrával rendelkezik. A bőr ülésborítás, a 9,2 hüvelykes információs és szórakoztató képernyő és a TFT tárcsák is megtalálhatók benne, és bár az anyagminőség még mindig alacsony színvonalú, a felépítése viszont erős.



Ha vezetjük a Rexton-t, kifinomultnak tűnik az utakon, de a régi létravázas alváz nehéz kezelhetőséget és időnként pattogós utazást jelenthet. A normál összkerékhajtás és a hét év garancia azonban ellensúlyozza ezeket a hátrányokat.

8. Jeep Wrangler

Kevés cég rendelkezik olyan gazdag terepjáró-történelemmel, mint a Jeep. Az amerikai márka egyik leghíresebb modellje a Wrangler, amely a legendás negyvenes évekbeli Willys MB-től merített ihletet. Mégis, régimódi megjelenése ellenére a legújabb negyedik generációs modellen belül meglepően modern, rengeteg extrát találhatunk, megfelelő infotainment rendszerrel és a mai kor követelményeinek megfelelő csatlakoztatási lehetőségekkel.



Természetesen a Jeep elemében van a terepen, ahol négykerék-meghajtású rendszere lehengerlő, ott is átmegy, ahol a riválisok elakadnak. Sajnos a Wrangler kevésbé lenyűgöző autó aszfalton; a 268 lóerős 2,0 literes benzinmotorja igaz ütős, de nagyon szomjas, míg az élettelen kormányzás a Wrangler őseire, a háborús filmekből ismerős egykori katonai változataira emlékeztet

9. BMW X5

A kiváló közúti teljesítményt nyújtó BMW X5 vitathatatlanul alkalmasabb a simább aszfaltozásra, mint a sáros mezőkön való navigálásra vagy az állóvíz vályúiban való átgázolásra. Az 1999-ben bemutatott X5 modern, fényűző SUV-vá fejlődött, amelyet bár nem igazán lehet összekeverni a listán szereplő más 4x4-esekkel, mégis megfelelő terepjáró képességeket kínál.



Ha egy X5-öt vásárolnánk, és úgy gondoljuk, hogy durva terepen szeretnénk ezt a modellt használni, akkor érdemes bepipálni az xOffroad Pack-et az opciók listáján. Ez igaz többletköltség, de négy választható vezetési móddal (xSand, xRocks, xGravel, xSnow), elektronikusan vezérelt differenciálzárral és alvázvédelemmel egészül ki.

10. Suzuki Ignis

Ha eddig azt gondoljuk, hogy az összes négykerék-meghajtású SUV nagy és drága, gondoljuk át újra! Az Ignis nem nagyobb, mint sok városi autó, de megemelt futási magassággal, vaskos karosszériaburkolattal és négykerék-meghajtással rendelkezik, amely lehetővé teszi, hogy többet fedezzünk fel vele a szabadban, mint azt valaha is hittük volna.



A Suzuki azonban megfelelően teljesít a normál aszfalt utakon is, ahol dögös mérete, gyors kormányzása, lendületes lágy-hibrid 1,2 literes benzinmotorja és gyors váltója meglepően élvezetessé teszi a vezetést. A szűk hátsó ülések és a kis csomagtartó korlátozza praktikumát, de az utastér többi része kényelmes, masszív felépítésű és jól felszerelt. Néha a legjobb dolgok kis csomagokban érkeznek.

Mi az a 4x4?

Az utóbbi időkben az általunk kedvelt „terepjáró-piac” hatalmas bővülésének lehettünk szemtanúi, s ennek megfelelően érezhető volt a négykerék-meghajtású autók számának jelentős emelkedése is. Valószínűleg nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy négykerék-meghajtású autó ma már nem egészen az, amit a legtöbben elképzelnek, amikor „4x4-esekről” beszélnek.

A „4x4” kifejezést általában a „SUV”-ra (Sports Utility Vehicle) ültetik át, ami az autó stílusára utal – magas, strapabíró megjelenésű, terepen való közlekedésre tervezett –, nem pedig a hajtásláncára. Bár lehetnek 4x4-es sportautók, hot hatch-ek és kombik, a 4x4-es kifejezéssel leggyakrabban az összkerék-meghajtású SUV-okat társítják.

Míg egyes SUV-ként emlegetett autók elsőkerék-hajtásúak, és a durva dolgokban valószínűleg nem járnak jobban, mint egy normál ferdehátú vagy crossover, a 4x4-esekre az a definíció, hogy ezek 4WD SUV-k, amelyeket terepvezetésre terveztek.

Az ebben a cikkben szereplő „Legjobb 4x4-es SUV-ok” összesítés inkább azokra az autókra összpontosít, amelyek kiválóak a mindennapi vezetésben, az olyan körülmények, amelyeknek a SUV-ok általában ki vannak téve – nevezetesen az utakon, ahol időnként havazik vagy kavicsos felhajtóval kell megküzdeni –, a 4x4-esek durva körülmények között is megtehetik a plusz kilométereket, s amelyekkel terepen is gyakrabban találkozhatunk.

A legjobb 4x4 kiválasztása

A döntéshozatali folyamat nagy része itt annak a kidolgozása, hogy mekkora terepképességre van szükségünk. Ahogy a 4x4-es autók egyre alkalmasabbá válnak egyenetlen terepen is, egyre kevésbé kényelmesek az aszfalton. Bár léteznek olyan 4x4-esek, amelyek kényelmesek az utakon, de ezekből van kevesebb. Az extrémebb terepvezetés végső soron arról szól, hogy ne akadjunk el, és ez alapszinten jó gumikat és megfelelő hasmagasságot jelent.

A terepen történő vezetésre tervezett 4x4-esek nagy hasmagassággal és masszív felfüggesztéssel rendelkeznek. A 4x4-es terepjáróknál hasznos, ha a sebességváltót összkerékhajtás módban rögzíthetjük, és számos modell kínál differenciálzárat és alacsony hatótávolságú váltót is az igazán nehéz terepekre.

A legkülönbözőbb modellekhez mindenféle elektronikus segédeszközt is találhatunk a terepjárókhoz. A magasabb kategóriás autókban gyakoriak a fejlett kipörgésgátló rendszerek, amelyek az autó beállításait a különböző tereptípusokhoz igazítják, csakúgy, mint a légrugós rendszerek, amelyek a körülményekhez igazítják a menetmagasságot. Gyakoribbak az olyan extrák, mint a lejtőn való lejtmenet vezérlése, amely az ABS fékrendszer segítségével automatikusan leengedi az autót egy meredek lejtőn. Sok 4x4-es modellhez 360 fokos kamerarendszer is tartozik, hogy jobb rálátást biztosítson az autó körüli akadályokra.

A 4x4-es piac

Manapság szinte minden autómárka gyártója gyárt valamilyen SUV-ot, de ha valódi terepjáró képességű 4x4-et szeretnénk, akkor vannak bizonyos márkák, amelyek megérdemelten jó hírnévvel rendelkeznek. A Land Rover vagy a Ford kézenfekvő választás lehet Európában is, bár az Egyesült Államokban a Jeep komoly konkurencia, és választhatunk számos japán vagy más ázsiai márka közül is, amelyek kínálatában ugyanúgy találhatunk 4x4-es modelleket.

A választás során a méret is nagyon fontos, de nem feltétlenül megbízható mutatója a kiválasztott modell képességének. Az olyan kis 4x4-es autók, mint pl. a Suzuki Jimny, vagy a Jeep Renegade, igaz nagy teljesítményt nyújtanak durva terepen, de nem kell mélyen a zsebünkbe nyúlni, ha meg akarjuk vásárolni ezeket a modelleket. A pick-up teherautók is jó ár-érték arányú választást jelentenek, amelyek történetesen nagyon adóhatékonyak a vállalkozások és a céges autókat használók számára, míg a skála felső végén lévő modellek, például a hatalmas Range Rover valódi luxust kínálnak.

Ha inkább a tapadás a legfontosabb szempont a használat során, és nem a tökéletes terepjáró képességek, akkor sok olyan 4x4-es kombi van, amelyeknek nem egészen ugyanaz a megemelt menetmagassága, mint pl. egy SUV-é, de ugyanolyan praktikusak és bármilyen időjárási körülmények esetén megfelelő tapadást biztosítanak. Ezek a modellek megfelelőek lehetnek olyan területeken, ahol pl.rendszeresen esik a hó.

Akciós ajánlatok!


Forrás: Auto Express
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk