A 2024-es Dacia Duster TCe 130 4x4 modell áttekintése
2024.06.10
A Dacia Duster, a Duster pedig Dacia. Ez össze is foglalja mindazt, amit ez a modell jelent a márka számára, vagy amit maga a márka képvisel, nevezetesen ez a modell.
Majdnem olyan, mint amikor friss szerelmes párok kínosan egészítik ki egymás mondatait. Ha az egyik azt mondja, hogy Dacia, a másik Dustert válaszol, és fordítva. Kicsit unalmas, de őszintén szólva... egyben nagyon aranyos is. De most térjünk vissza a témához...
Mi az a Duster?
Ha valóban el kellene magyaráznunk, mi is ez a modell, akkor valószínűleg azt mondanánk, egy olyan jármű, amely az elmúlt heteket egy autómentes bolygón töltötte. Egy azonban biztos,
a Dacia Duster-nek ez a harmadik generációja igazán kiemelkedik a sorból!
Az elmúlt időszakban
egyetlen jármű sem kapott akkora figyelmet a sajtó részéről, mint a Duster. Legyen szó az első termékbemutatóról minden részlettel, a 131 lóerős 4x2-es modell első vezetési beszámolójáról vagy őrült (és sajnos nem valódi) renderelésekről pick-upként, kabrióként vagy kupéként... Ezeket folyamatosan falják az olvasók.
És mivel a kereslet valamilyen módon meghatározza a kínálatot, természetesen a sajtó is minden alkalmat megragad az új Duster iránti éhség kielégítésére. A legújabb példa? Ez a friss cikk, amelyre valószínűleg azért kattintottál, mert úgy tűnik, hogy
érdekel a Dusternek a B szegmensű SUV összkerékhajtású változata. Akkor kezdjük is el...
A 131 lóerős háromhengeres turbófeltöltős benzinmotorjával és összkerékhajtásával a TCe 130 4x4-es változat bizonyos szempontból
csúcsmodellnek is mondható lenne, ha nem lenne ott a valamivel erősebb hibrid változat multimódusú automata váltóval.
Ez a hajtás azonban meglehetősen kiábrándító, és az árérzékeny erdei-réti ügyfélkör valószínűleg inkább a félklasszikus, négy hajtott kerékkel szerelt, lágy-hibrid változatot részesíti majd előnyben e jármű helyett.
A jármű külseje
Nem olyan egyszerű vizuálisan megkülönböztetni a 4x4-es modellt az állítólagosan kevésbé terepre képes testvéreitől. Természetesen a csomagtérajtón ott van a megfelelő embléma, de akkor is nehéz a beazonosítása. A Dacia némileg nagyobb hasmagasságot ad az összkerék-hajtású Dusternek (összesen 217 mm – vagyis 8 mm-rel magasabb), valamint alapfelszereltségként 4 évszakos abroncsot is ad. Az elülső (36 fok) és a hátsó (31 fokos) megközelítési szögek miatt picit nagyvonalúbbnak tűnik, de egyébként minden olyan rajta, mint amit egy teljesen felszerelt Dustertől elvárnánk –
stílusos és robusztus egyszerre.
A jármű belseje
A belső teret elsősorban pragmatikusnak szánják. Alapvetően őszinte a hozzáállása, amit mindenekelőtt a sok kemény műanyag fejez ki. Ezen túlmenően azonban
az új Duster összhangban van a korral. A 7 hüvelykes kijelző a kormány mögött? Tisztán látható. A 10,1 hüvelykes infotainment képernyő? Logikusan felépített – talán a számítási teljesítményt tekintve kicsit lomha. Klímaszabályozás analóg gombokkal? Ez is tökéletes.
Ráadásul az új terepjáró a szinte azonos külső méretekkel rendelkező CMF-B platformnak köszönhetően
lényegesen tágasabb lett elődjénél. És ez minden ülésre vonatkozik. És ha már az üléseknél tartunk, ezek is kényelmesebbek lettek. A manuálisan zárható üléseken nem lehet wellnessre számítani, de legalábbis akut korongcsúszások már ritkábban fordulnak elő hosszabb utakon.
Szintén szép az úgynevezett "Youclip" funkció, amelyet a Dacia "
Simply Clever"-ként ír le. Ezek a járműben elosztott rögzítési pontok, amelyekhez hasznos tartozékok rendelhetők. Például okostelefon- vagy táblagéptartók, pohártartók akasztókkal és lámpákkal, vagy egyéb cuccokkal. Mikor érkezik meg végre a tanksapka fedél alá rejtett jégkaparó?
Vezetési tapasztalatok
Ha a jövőben az új Duster összkerékhajtású modelljét választod, automatikusan
a legnehezebben vezethető modellt választod a kínálatból. Valójában még a kiegészítő villanymotorral és automata sebességváltóval ellátott hibrid változatot is könnyebb vezetni.
Az előző generáció megfelelő modelljéhez (az 1.3 TCe 150 4x4) képest az új kiadás nem csak elméletben veszített teljesítményéből. Szubjektíven is az utakon az tapasztalható, hogy
az új platform kényelmesebbé tette a Dustert rossz aszfalton és magabiztosabbá tette a kanyarokban, de még mindig hiányzik a sokkal harmonikusabb 1,3 literes négyhengeres motor az immár nagyon erős kontúrú motorháztető alól.
Szóval mi történik, ha terepen gyorsan akarunk menni?Be kell érnünk a mindennapi erdész-vadász élet hétköznapjaival. Ez hol jobb, hol rosszabb erdei nyomokat, apró kanyarulatokat és furcsa, merész tócsás átkelést jelent.
És ezért hagyjuk csak meg az „Auto” üzemmódot teszt célokra, hogy az infotainment rendszer monitorán keresztül megtudjuk, vajon a Duster valóban fix 50:50 arányú hajtási erőeloszlást tud-e elérni az első és a hátsó tengely között.
A döntő kérdés tehát a következő: Megbíznánk az új Dusterben, hogy még vadabb tereppel is megbirkózik? Plusz, milyen teljesítményt nyújt elődjéhez képest burkolatlan utakon? Dióhéjban: Igen, megbírkózik, sőt sokkal magabiztosabban, annak ellenére, hogy az immár stílusosabb megjelenésű, újrahasznosított "Starkle" megjelenésű műanyag tartozékok és a modern LED-es világítás talán a „puhányabb” énjét sugallja..
Érdekes tények és következtetések
A Duster még most is megfizethető maradt, de a képeken látható tesztautó már persze nem igazán megfizethető. Az alapára 18 950 euró, de ez csak a csupasz alapmodellé, 100 LE-s LPG motorral. A 131 lóerős összkerékhajtású modell Extreme felszereltséggel és még egy-két plusz extrával már
körülbelül 30 ezer eurót tesz ki. Az ár-érték arány viszont még így is megfelelő.
Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:
Forrás: Motor1