A Dacia Duster összkerék meghajtással is megfizethető maradt
2025.04.15
A harmadik generációs Duster modell stílusával, technológiájával, kényelmével és – mindenekelőtt – árával hívja fel magára a figyelmet.
Le a kalappal a Dacia előtt, amely valóban már szinte
az utolsó márka maradt az egyre csak szűkülő olcsó autópiacon. Elmúltak már azok az idők, amikor az olyan újonnan érkezett márkák, mint a Skoda, elárasztották a piacot felső kategóriás modellekkel, akciós, rendkívül alacsony árakon.
Ugyanez mondható el a koreai ikrekről –
a Kiáról és a Hyundairól – is, amelyek igazán tisztességes ajánlatokkal voltak jelen a piacon.
A közelgő recesszióról beszélve a Renault tulajdonában lévő, román gyártmányú autóóriásnak ezért
oka van a bizakodásra és a friss, hamarosan érkező új modellsora is megerősíti a reményeit.
Az érdeklődés középpontjában természetesen
továbbra is a Duster áll – a legkelendőbb közepes méretű SUV, amely
most már 4x4-es képességgel is rendelkezik.
A harmadik generációs szuperintelligens crossover
hatalmas előrelépést jelent elődjéhez képest, és gyakorlatilag felismerhetetlen az eredetivel összehasonlítva.
A
CMF-B platform – ugyanaz, mint a legújabb Sandero és Jogger esetében –, lehetővé teszi a kettős üzemanyagú, a lágy- és a full hibrid hajtásláncok megvalósítását.
A 4,3 méter hosszú és 1,8 méter széles méretek nagyjából ugyanazok, mint a kifutó modellé, de az új dizájn
igazi életstílusról árulkodik.
A jármű külseje is egy új stílust képvisel, ezért most már
sokkal agresszívabb, masszívabb a megjelenés, amit a markáns elülső és hátsó lemezek, valamint az első lökhárítót körbefutó vastag burkolat egészen a kerékívek hátsó részig fokoznak.
A jellegzetes első ajtópanelek növelik a „
menj bárhová, csinálj bármit” érzést.
Sportosabbá teszik a járművet a karcsúbb LED-es fényszórók, az új, DC logóval ellátott hűtőrács és a függőleges szellőzőnyílások is a lökhárítóban. Hátul az új
Y-alakú lámpacsoportok és a mély tetőspoiler szűkíti a csomagtérajtót, és élénkebb megjelenést kölcsönöz neki.
A Duster belül is óriási átalakításon ment keresztül.
A
meghajtások szempontjából is hatalmas fejlesztésekre került sor a kifutó modellhez képest
Igaz, a belépő szintű
Essential modell kabinja nagyon minimalista, és a Dacia ragaszkodott az „
amire nincs szükség, azt nem tesszük bele” politikához, így
nincs Infotainment kijelző sem.
Ennek a helyén egy olyan panel található, ahol rögzíthetjük az okostelefonunkat, amely műholdas navigációként, zenestreamelésként és alkalmazásként is funkcionál.
Ha azonban
frissítünk az Expression felszereltségi szintre, akkor már egy nagyfelbontású, 10,1 hüvelykes infotainment képernyőt is kapunk Apple CarPlay/Android Auto funkcióval és színes tolatókamerával.
A Journey és az Extreme felszereltségi szintek további finomságokat tartalmaznak, nagyobb kerekeket és extra technológiát, beleértve a vezeték nélküli telefontöltést is.
Elődjéhez hasonlóan viszont itt is
nagyon sok kemény műanyagot találhatunk a felső műszerfalban és az ajtók körül is, de az okos kialakítás és a ferde élek kellemesebbé teszik ezeket.
Bőven van hely benne egy tipikus család számára, a csomagtartóba pedig
517 liternyi poggyászt rakhatunk, ami háromszorosára, vagyis
1500 literre növelhető, ha az üléseket lehajtjuk.
Kipróbáltuk a
TCe 130-as modellt, amelyet egy 1,2 literes, háromhengeres benzinmotor hajt, lágy hibrid technológiával kombinálva.
Kézi
hatfokozatú sebességváltója összkerék-meghajtással párosul, amelynek öt fokozata – Eco, Auto, Snow, Mud/Sand és Off Road – a sebességváltó alatti forgó kerékről választható.
„
Vezess bölcsen!” Ez a szlogen is óriási előrelépés a korábbi modellhez képest, és végtelenül simábbnak és kifinomultabbnak bizonyult. Azonban szenved a hasonlóan rövid áttételektől - különösen az első és a második fokozatban, ami kissé fárasztóvá teszi a városi vezetést.
A
jármű felfüggesztését is jelentősen módosították, és a merevebb lengéscsillapítóknak köszönhetően a karosszéria dőlése 21%-kal csökkent 4x2-ben és 17%-kal a 4x4-es meghajtási módban.
A
kormányzás rendkívül könnyű és érzékeny, de nincs jelentős viszont „zaj” az első kerekekről. Könnyedén halad az autópályán, és
meglehetősen takarékos is volt – körülbelül 5,5 litert fogyaszt 100 km-en.
Azok, akik szeretnék maximalizálni a gazdaságos üzemeltetést,
érdemes megfontolni a kettős üzemanyagú benzin/LPG változatot.
Két különálló 50 literes tartállyal érkezik, és
ezzel a kombóval akár 1400 km-t is megtehetünk egy feltöltéssel. Ami még jobb, az LPG literenként körülbelül 365 forintba kerül, míg a Dacia Duster ára
az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában 7,5 millió Ft-tól indul. Nem hiszem, hogy máshol ennél jobb ajánlatot találhatsz.
Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:
Források: Independent Ireland, Autócentrum Szabó Csoport