A Dacia Sandrider és a Dakar kihívás titkai
2025.02.21
Vegyünk egy romantikus projektet és fűszerezzük meg egy technológiai laboratóriummal is a rendkívüli robusztusság, technológia, racionalitás és fenntarthatóság tesztelése érdekében.
A Sandrider a homok, a sivatag lovagja. Miről is van szó? Gyakorlatilag egyedül navigálni a napsütötte sivatag dűnéi, sziklái és váratlan eseményei között. A Dakar a legnagyobb kihívás, amely a legnehezebb helyzetekbe hozza az embert és a gépet egyaránt. Ez egy olyan kihívás, amelyet most a Dacia elvállalt.
A Dacia új határai
A finn rally legendája, Ari Vatanen egyszer azt mondta: "
Szeretem a Dakart, mert ott érzem, hogy milyen kicsi vagyok ezen a világon. Látod azokat a homokszemeket? Nos, tudod mi is ilyenek vagyunk."
Sebastien Loeb és Nasser Al Attyah, valamint Cristina Gutièrrez azok a homokszemek, amelyeket a román gyártó választott a Sandrider vezetésére és a sivatag kihívásaira. Ha nem vetted eddig észre, hogy a Dakart a rejtett kalandvágy vezérli, nem fogod tudni felfogni az ilyen magas szintű emberi és technológiai kihívás lényegét. A határokat feszegeti a Dacia. És valószínűleg ezért döntöttek úgy, hogy belevágnek egy ilyen ötletbe.
A Sandrider kiáltvány
Ez egy álom, amely valószínűleg már régóta jár a projecten dolgozók fejében. Mert ha ránézünk a Sandriderre, akkor a Kiáltvány vonalai és ötletei látszanak, amelyeket két évvel ezelőtt egy termékrendezvényen láthattunk és meg is érinthettünk. Ez persze koncepció volt, de még mindig emlékezhetünk a mérnökökre és a PR-osokra, akik azt mondták: "
Igen, ez egy ötlet, de egyben a tempóváltás szimbóluma is".
És ki gondolta volna, hogy most már maga a valóság...
Tehát a Sandrider ennek a mentalitásváltozásnak a "kiáltványa". Valójában megfelel a Rally Raid Világbajnokság FIA Ultimate T1+ előírásainak, egy olyan termék, amelynek természeténél fogva meg kell felelnie az olyan fogalmaknak, mint a robusztusság és könnyedség, a megbízhatóság, az alapvetőség, de a konkrétság is. Mindezt azért, hogy utazó laboratóriumként megoldásokat fejlesszenek ki. Mert igen, a versenyzés egyben kirakat és romantikus attrakció is.
Laboratórium a jövő Dusterének (és még sok másnak)
A Sandrider prototípusa 4,10 méter hosszú, 2,29 méter széles és 1,81 méter magas. Meghajtásáról egy Nissan-eredetű 3,0 literes V6-os motor gondoskodik, amelyet ikerturbókkal töltenek fel, és a Renault-csoport alpesi mérnökei hangolták be. 360 LE a teljesítménye, de ami még fontosabb 539 Nm nyomatékot produkál. Természetesen négykerék-hajtással, 6-fokozatú szekvenciális váltóval... és egy sor fejlesztéssel, amelyek a jövőben gyártásba kerülnek.
A Bigsterek, Dusterek és a jövő összes modellje profitálhat majd az Aramco által kifejlesztett szintetikus üzemanyag használatából, amely egy alacsony szén-dioxid-kibocsátású fenntarthatósági koncepció terméke, amely hosszú távon megfizethető áron tarthatja az árakat, valamint persze említsük még meg az új felfüggesztést, a karok rögzítéseit, a súlyelosztást, és az alváz merevségét is.
Ezek marginális részleteknek tűnnek, de amikor az ember az autókat csak a lelátókon nézi, miközben a szerelők dolgoznak a járműveken, megnyílik egy új világ, amely természetesen csodálatból áll, de annak tudatából is, hogy egyetlen részlet kialakítása hogyan dönthet „életről vagy halálról” egy versenyen.
Triviálisan, a felfüggesztés rögzítőinek elhelyezése különbséget tehet a győzelem és a vereség között. És ez nem csak egy beszéd. Ezek 35 cm-es hosszúságú elemek, amelyeknek el kell fogadniuk a rendkívül erős ütéseket, és ki kell bírniuk a sivatag összes buktatóját. Csak egy kiálló, éles szikla vagy egy túl hosszú ugrás a dűnéken máris véget vethet az álomnak.
A sivatag kihívása
És itt elevenedik meg a robusztusság és a megbízhatóság fogalma. A Dacia által választott sofőrök jóban-rosszban ezt nagyon jól tudják. Al Attyah természetesen a maga öt Dakar-győzelmével, de Loeb is, aki többször is közel került a Dakar győzelemhez, sokszor kisebb kudarcok miatt is kikapott.
A Dacia számára a Dakar teljesítése további lépést jelentene a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének gondolata felé, és ezzel egyidejűleg a gyártó által kitűzött racionális, célzott, konkrét és jól lehorgonyzott fejlesztés felé.
Ezek nyilvánvaló problémák, különösen akkor, ha egy ilyen maratont futnak. Mert persze egy dolog tesztelni, még bonyolult, sziklás, homokos és sivatagi terepen is, és
egészen más részt venni a versenyen. A sofőrök és a navigátorok ezt nagyon jól tudják.
Megnyerni a Dakart? Nos, ez az álma minden konstruktőrnek, minden sofőrnek, minden embernek, akit elvarázsol a sivatag. És milyen gyakran fel tudja lobbantani ez a szikra az autós világot...
Kapcsolódó videó:
Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:
Forrás: Motor1