A Dacia Spring inspirálhatja azt a tömeges elektromos járműpiacot, amelyre Európának szüksége van?

2024.12.21
Európának olcsó járművekre van szüksége az elektromos forradalom felpörgetéséhez, és talán a Dacia Spring lehet az igazi, ami megtöri ezt a jeget.

A Renault csoport értékes márkájának, a Dacianak Kínában gyártják az elektromos modelljét, a Spring-et, melynek ára 7,5 millió Ft körül van az európai piacon, s ezzel jelenleg Európa legolcsóbb elektromos autójának számít.



Az elektromos járművek értékesítése Európában megtorpant, és ez rossz hír az iparágnak az Európai Unió által kitűzött hatalmas értékesítési célokat nézve. Az elektromos járművek idén körülbelül 20%-os piaci részesedést szerezhetnek, de 2030-ra körülbelül 80%-ra, 2035-re pedig 100%-ra kellene felgyorsulniuk.

Dacia Spring 2025

A francia Inovev autóipari tanácsadó cég a célok lehetetlenségére mutatott rá, és egy ez év eleji jelentésében azt mondta, hogy 2030-ra az elektromos járművek eladása az európai piac mindössze 40%-át fogja csak kitenni. E célok teljesítéséhez komolyan megfizethető elektromos járművekre lenne szükség. Inovev támogatja az elektromos járművek piacának felosztását, megkövetelve, hogy a prémium szektor teljesítse a célokat, míg az olcsó ICE-autókat engedélyeznék. A szabályok az egyes országokban is eltérőek lehetnek: a szegény nemzetek hosszabb ideig használhatják az ICE-járműveket, míg Németországban és Franciaországban ez a periódus a legrövidebb.

A kisméretű és megfizethető elektromos járművekre szükség van Európának, ha 2035-ben el akarjuk érni a zéró kibocsátású célkitűzést. Nem hisszük, hogy ez 2035-ben elérhető lesz.” – mondta Jamel Taganza, az Inovev alelnöke egy e-mailben.

Egyelőre fenntartjuk ezt az előrejelzést, de a jelenlegi európai politikai és gazdasági helyzet mellett ez még ennél alacsonyabb is lehet.” – mondta az Inovev alelnöke.

Az elektromos járművek sikeréhez tömegpiacra van szükség, amelyet a vásárlók lelkesedése vezérel, nem pedig az európai kormányok adófizetők által finanszírozott támogatásai. Az európai gyártók szótlanul beszélnek arról a terveikről, hogy sok „megfizethető” elektromos autót gyártanak majd, de a jelenlegi kikiáltási árak átlagosan 30 ezer euró körül mozognak, 2026-ban érkezik a Citroen C-zero, a Fiat Panda és a Renault Twingo elektromos autója, vagyis nem valószínű, hogy át tudják majd lépni a 20 ezer € alatti összeghatárt.

Renault Twingo E-Tech

Kicsi az esély az EU-célok teljesítésére

Kínában hatalmas igény van a nagyon olcsó elektromos járművekre. Némelyik 10 ezer dollárnál is alacsonyabb költségű egyszerű használati modellnek készült, és a legjobb helyi ingázáshoz, iskolába járáshoz és bevásárláshoz. Nincs igényük nagy sebességű, hosszú távú cirkálásra. Ezt követeli Európa is.

Az európai elektromos járműgyártók azt látják, hogy kicsi az esély az EU által előírt célok elérésére, és a német cégek, mint a VW, a BMW és a Mercedes, ezek felhígítására törekednek. A német kormány azt javasolta, hogy változatlanul hagyják a szabályokat, de töröljék el a bírságokat. Ez megdöbbenést kelt a nettó nulla kibocsátásra törekvők körében.

Az elektromos járművek eladása 2024-ben elérheti a 2 milliót Európában, de a 2030-as cél eléréséhez több mint négyszeresére kellene nőnie. A legutóbbi előrejelzések szerint a cél egyre távolodik. November végén a Jefferies befektetési kutató intézet több mint kétmilliós eladás csökkenést prognosztizált a 2030-as előrejelzéshez képest. A 2030-as előrejelzés most 4,7 millióttesz ki, ami 35%-os piaci részesedést jelent a korábbi 50%-hoz képest. A UBS befektetési bank áprilisban 8,3 millióra csökkentette a 2030-as európai elektromos járművek eladására vonatkozó előrejelzést a korábbi 9,6 milliós becsléssel szemben. De a legutóbbi változatlan előrejelzés 2030-ra azt sugallja, hogy elértük a platót.

Tim Dallmann, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsának munkatársa szerint előrelépés történt a nulla szén-dioxid-kibocsátású járművekre való globális átállásban, de az ENSZ éghajlat-változási célokkal kapcsolatos párizsi megállapodása jelentős akadályokkal néz szembe.

"Miközben történt előrelépés, a kritikus akadályok, köztük az ellátási lánc korlátai, az elégtelen töltési infrastruktúra és a politikai bizonytalanság megakadályozzák a ZEV-technológiákba történő kritikus befektetéseket, és hátráltatják a fogyasztók részéről az elektromosításra való átállás elfogadását." - mondták a közleményükben.

A globális vezetőknek duplázniuk kell

A jelenlegi állapot szerint a Párizshoz igazodó út eléréséhez a jelenlegi politikákban előrevetítettnél nagyobb kibocsátáscsökkentésre van szükség. A globális vezetőknek meg kell duplázniuk az erősebb ZEV-politikákat, ösztönözniük kell a nagyobb nemzetközi együttműködést, és fokozniuk kell a keresletoldali ösztönzőket.” – mondta Dallmann.

Észrevételei akkor hangzottak el, amikor sok európai kormány nyomás alatt találta magát, hogy mindez fordítva tegyen. A februári előrehozott német választások valószínűleg a nettó nullával kapcsolatos választói haragot visszhangozzák majd. Az új Trump-adminisztráció az Egyesült Államokban egyértelművé tette, hogy támogatni fogja a belső égésű motorokat.

Bármi is történik, a kis elektromos járművek nélkülözhetetlenek, de Inovev szerint mindez nem lesz elég.

Dacia Spring 2025

Az európai mainstream autógyártók még csak most kezdik piacra dobni a kis elektromos járműveket, de ez nem lesz elég a célokhoz. Tehát ez azt jelenti, hogy szükségünk van más szereplőkre is, hogy új termékeket javasoljanak, köztük és különösen a kínai autógyártóktól a vámok ellenére. Tisztázzuk, Európa nem állíthatja meg a kínai autógyártók fejlődését Európában, mert szükségünk van rájuk is.” – mondta Inovev Taganza.

Inovev úgy véli, hogy a prémium szektor az elektromos járművekre koncentrálhat, míg az olcsóbb járművekben egyre nagyobb arányban jelenhetnek meg az ICE-k, 50%-os belépővel.

Lényegében csak golfkocsik

Ha az európai gyártók nem akarnak vagy nem tudnak profitot termelni a csupasz elektromos járművekből, amelyek lényegében csak golfkocsik lennének ajtókkal és ablakokkal, ez nem csábítaná a kívülállókat a beavatkozásra?

Nem hiszem, hogy egy kívülálló valóban tudna tömegterméket kifejleszteni az autópiac számára. Ez erős nagybetűket igényel.” – mondta Taganza.

A környezetvédők tiltakozása ellenére az EU kénytelen lesz felhígítani CO2-terveit: „Úgy gondoljuk, hogy a kereslet realitása utoléri az uniós döntéseket. És úgy gondoljuk, hogy a 2035-ös célkitűzést nem tartják meg úgy, ahogy van.

Dacia Spring Extreme Electric 65


- Elektromos motor – 65 LE @ 4000 -6000 fordulat
- Sebességváltó – egysebességes automata
- Akkumulátor – 26,8 kWh lítiumvas
- Hatótáv – 230 km (315 km városban)
- Hajtás – első kerekek
- Gyorsulás – 0-100 km/h - 13,2 másodperc
- Végsebesség - 130 km/h
- CO2 kibocsátás – nulla

Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:


Forrás: Forbes
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk