Bemutatjuk a Dacia Bigster (2025) SUV modellt

2024.10.15
Az új Bigster megjelenésével a Dacia jelentős lépést tesz a márka számára, ugyanis a már hosszú ideje pénztárcabarát márka most először támad egy olyan szegmensben (SUV-C), amelyben nemcsak az ár/teljesítmény arány, hanem a státusz és a presztízs is fontos szerepet játszik a vásárlási döntések meghozatalában.



Csak az idő fogja eldönteni, hogy az új Bigster a SUV-C szegmensben is lenyűgözi-e az ügyfeleket a klasszikus Dacia-minőségeivel és néhány új prémium funkciójával. Az első benyomások mindenesetre nagyon jók.

Amikor a régi román Dacia márka a 2000-es évek közepén a Renault tulajdonában új startot indított, a márka egyértelműen a rendkívül kedvező árú, magas használati értékű autókat jelentette. A Logan a Dacia első modern képviselője volt, és bőven kínált helyet, de az utolsó előtti Renault technológiát alkalmazta, és kényelmi szempontból is minimalistának számított.



Az évek során a Daciának sikerült megőriznie a kiváló ár/teljesítmény arányt, miközben gyökereit megtagadva egyre több kényelmet és modern technológiát kezdett kínálni. A Duster tökéletes példa e stratégia sikerére, piaci részesedése pedig folyamatosan növekszik, különösen a magánügyfelek körében.

Most azonban a Dacia a sztárokhoz nyúl – ahogy ők fogalmaznak –, és egy új modellt dobnak piacra a SUV-C szegmensben, ami pl. Németországban a kezdetek óta a legerősebb szegmens. Ez a szegmens ad otthont az összes nagy névnek, az Audi Q3-tól és a BMW X1-től kezdve a Hyundai Tucsonon és Kia Sportage-en át a csúcsmodellekig, a Skoda Kodiaq-tól a VW Tiguan-ig. A vásárlók pedig egy kicsit több kényelmet, presztízst és exkluzivitást várnak most már el ebben a szegmensben.

A jármű kívülről

Első pillantásra a Bigster minden bizonnyal lenyűgöző SUV-nak tűnik. 4,57 méteres hosszával inkább a C-szegmens felső vége felé van, és jó 25 centiméterrel hosszabb, mint a vizuálisan nagyon hasonló Duster. A hátsó túlnyúlás mutatja, hová tart ez az extra hossz.



Összességében a Bigster nagyon erősnek tűnik tiszta vonalainak és éles széleinek köszönhetően. Sok mindent átvettek a 2021-ben bemutatott „Bigster Concept” tanulmányból. Az egész jármű nagyon robusztusnak tűnik, de még mindig van néhány szép tervezési megoldás. Itt kell megemlíteni az elülső és az ajtók, valamint a hátsó rendszámtábla feletti grafikai tervezési jellemzőket.

A fényes fekete trend követése helyett a Dacia tervezői a fényes és a matt fekete keverékét választották, így robusztusabb és strapabíróbb felületet alkottak. Az erős karosszériavédő elöl és hátul is kiemeli a jármű robusztusságát. Különösen az opcionális 19 colos felnikkel és az exkluzív "Indigo Blue" színnel a Bigster nagyon érettnek és jó drágának is tűnik.

Az „Y”, amely az egész járműben megtalálható, úttörő grafikai elemként szolgál. Y? Hoppácska! Nem ez volt valamikor a Lamborghini logója? A Daciának ebből a szempontból biztosan nincs túl nagy önbizalma...

A belső térben a Daciának még jobban bele kellett ásnia magát a trükkök arzenáljába, hogy egyrészt megfeleljen az adott költségvetésnek, másrészt kielégítse az új, igényes ügyfélkört is. A cég szerint a hangsúly a lényegen volt: tér, ergonómia és kényelem.

A nagyon magas, függőleges műszerfal azonnal megragadja a tekintetet. Letisztult vonalaival és geometriai formáival felveszi a külső dizájnban a versenyt a riválisaival. Mindez nagyon robusztusnak tűnik, de van egy bizonyos jó közérzet hatása is.



A kidolgozás nagyon tetszetős, bár még mindig nincsenek habosított műanyagok, sőt finom anyagok sem. Bár a Bigster belül sokkal előkelőbbnek tűnik, mint például a Duster, még mindig messze van attól, hogy „prémium” legyen. Egyedül a bőrborítású kormány tűnik előkelőnek, ami különösen azért tűnik ki, mert egyébként a kemény műanyag dominál. Természetesen ezek egyike sem tűnik különösebben előkelőnek, de a kezdetek óta a Dacia része. Kiderül, hogy a megcélzott ügyfélkör ugyanígy látja-e ezt.

A Dacia néhány okos trükköt is felmutatot, például a Dusterből ismerős You-Clip rendszert, amely lehetővé teszi a különféle tartozékok egyszerű és praktikus rögzítését az utastér fontos pontjain. Legyen szó zseblámpáról, kabátkampóról vagy tablettatartóról – minden gyorsan és egyszerűen felszerelhető. Szinte a Skoda "Simply Clever" koncepciójára emlékeztet.

A központi 10,1 hüvelykes érintőképernyő minden modellváltozatban alapfelszereltség (a Dusterrel ellentétben) . A Bigster Essential és Expression kivitelben a képernyő hozzáférést biztosít a Media Display multimédiás rendszerhez négy hangszóróval és vezeték nélküli okostelefon-integrációval az Apple CarPlay és az Android Auto segítségével.



A Bigster Extreme és a Bigster Journey a Media Nav Live multimédiás rendszerrel kett felszerelve, amely nyolc éven keresztül kínál összekapcsolt navigációt valós idejű forgalmi információkkal és térképfrissítésekkel.



A vezetési információk egy 7 hüvelykes vezetési információs kijelzőn (Essential és Expression) vagy egy 10 hüvelykes digitális kijelzőn (Extreme és Journey) jelennek meg – színesben, ami ráadásul a saját ízlésünk szerint testre is szabható.



Méreteit tekintve a Dacia a kategória egyik legtágasabb járművét ígéri. Ez az ígéret tényleg nem túlzás. Az első ülések nagyon kényelmesek, minden oldalon sok hely van. A hátsó padon a térdtér elsöprő, és szubjektíve szinte megegyezik a kategóriaelső Skoda Kodiaq-éval. A fejtér is lenyűgöző, a hatalmas panorámatető ellenére. Egy kis luxusról a félig elektromos ülésállítás és a kétzónás klímarendszer gondoskodik.

A csomagtartó az ablakok alsó széléig akár 667 literre is bővíthető, ami minden helyzetben elegendő. Az Easy Fold funkcióval a hátsó háttámlák nagyon egyszerűen lehajthatók a csomagtartóból két karral.



A csomagtartó padlóját egy robusztus, könnyen tisztítható gumis csomaglemez védi, amely használaton kívül egyszerűen feltekerhető. Az Extreme felszereltségi szinten alapfelszereltség, a többi változathoz pedig tartozékként kapható. A csomagtérajtó igény szerint elektromosan működtethető, és a versenytársakkal ellentétben nem igényel motort, ahogy azt már többször büszkén emlegették.

A Bigsterben duruzsoló motorok választéka

A kezdetektől fogva négy motor lesz elérhető. A Bigster TCe új fejlesztésű erőforrással rendelkezik, amelyet a Bigsterben használnak először a teljes sorozatban. A TCe egy új generációs 1,2 literes, háromhengeres turbófeltöltős benzinmotort, amely Miller-cikluson alapul, és optimalizált hatásfokkal rendelkezik, csökkentett szivattyúzási veszteséggel, 48 V-os lágy-hibrid rendszerrel és hatfokozatú kézi sebességváltóval. Az összesen 140 lóerős Bigster így már alapból egy tisztességes motorral rendelkezik.

A csoportban a második az ECO-G 140, amely benzinnel és földgázzal is működhet. A földgázhajtás a Dacia különlegessége. A Bigsterrel a Dacia új utakat tör fel, és először kombinálja a bivalens hajtást egy 48 V-os lágy-hibrid rendszerrel. Ez támogatja az 1,2 literes háromhengeres turbómotort indításkor és gyorsításkor benzines és LPG üzemmódban egyaránt.



A két tartályban összesen 99 liter üzemanyag (50 liter benzin és 49 liter LPG) fér el, és akár 1500 kilométeres hatótávolságot tesz lehetővé. Az LPG-tartály a csomagtér padlója alatt található, így a csomagteret nem érinti. A műszerfalon található kapcsoló gyors és zökkenőmentes váltást tesz lehetővé egyik üzemanyagtípusról a másikra.

A csúcsmotor a szintén új Hybrid 155. Hajtásrendszere egy 107 LE-s négyhengeres benzinmotorból, két villanymotorból (egy 50 LE-s motor és egy nagyfeszültségű indító/generátor), egy 1,4 kWh-s akkumulátorból (230 V) és egy automata elektromos sebességváltóból áll, amely négy sebességfokozattal rendelkezik a belső égésű motorhoz és még kettő az elektromos motorokhoz. Mivel a Bigster mindig elektromosan indul, a tengelykapcsolóra induláskor nem is lesz szükség.

A TCe 130 4x4 tökéletes hajtás lesz azok számára, akik gyakrabban szeretnének terepen utazni. Ezt az összkerékhajtású változatot hatfokozatú kézi sebességváltóval és 48 V-os lágy-hibrid rendszerrel kombinálják az optimális hatékonyság érdekében. Az 1,2 literes, háromhengeres turbómotort a lágy-hibrid rendszer itt is elektromosan segíti az induláskor és a gyorsításkor.

A Bigster modellváltozatai

Az új Bigster három felszereltségi szinten érhető el: Essential, Expression, valamint a két csúcsváltozat, az Extreme és a Journey, ez utóbbit azért tekintjük egy felszereltségi szintnek, mert azonos árúak. Míg az "Extreme" a szabadban kedvelőket célozza meg panorámatetővel, moduláris tetősínekkel, lejtős vezérléssel, gumiszőnyegekkel és 3 az 1-ben YouClip rendszerrel alapfelszereltségként, a "Journey" inkább az utazási kényelemre lett igazítva: kéttónusú. fényezéssel (opcionális fekete tetővel), elektromosan működtethető csomagtérajtóval és részben elektromosan állítható vezetőüléssel.



Mellesleg minden változat rendelkezik a tipikus SUV vezetési módokkal, mint például a sár/homok, a OFFROAD vagy a SNOW, valamint a lejtős ereszkedés vezérlőrendszerével. A modern asszisztens rendszerek, például az adaptív sebességtartó automatika is rendelkezésre állnak, bizonyos esetekben akár alapfelszereltségként is.

A Bigster árai, avagy mennyi a mennyi?

A Dacia járműfejlesztése továbbra is más mintát követ, mint a versenytársaké. Míg az autókat először fejlesztik, majd az árat határozzák meg, addig a Daciánál a célár kezdettől fogva szilárdan rögzített. Minden mást ennek kell alárendelni. És a fejlesztőknek mindig sikerül betartani ezt a célt.

A Bigster pontos árai még nem véglegesek. A Dacia vezérigazgatója, Denis Le Vot azonban a bemutató során 25 ezer euró alatti alapárat ígért a tiszta belső égésű motoros változatért, míg a műszakilag kifinomult hibrid árának 30 ezer euró alatt kell maradnia. Tekintettel a versenyre, és ami a legfontosabb, a meglévő minőségi szintekre is, ezek valóban nagyon versenyképes árak.

A Bigster hivatalos világpremierje egyébként hivatalosan 2024.10.14-én volt Párizsban. Az autót 2025 januárjától lehet majd rendelni Európa szerte. Visszatérve a SUV-C szegmensre, Németország nagyon fontos piac lesz a Bigster számára, mert ott pont ez a szegmens a legerősebb. Évente több mint 600 ezer ilyen járművet adnak el (az összes gyártótól együttvéve). Emiatt Németországban is előzetesen elvégezték a széleskörű vásárlói felméréseket.



Összefoglalás

A Bigsterrel a Daciának sikerült átültetnie a márkára jellemző jellegzetességeket a C-szegmens SUV-tematikájába, és a Bigsterrel olyan versenytársat küld be a ringbe, amely valószínűleg megnyeri a potenciális vásárlókat, akik kevésbé érdeklődnek a presztízs iránt, számukra sokkal inkább fontosabb a bővebb helykihasználás és a praktikum kedvezőbb áron.

Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:


Forrás: Motor1
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk