A Dacia Duster, mint mini-kemping?

2024.07.01
A túrakalandok, vagyis a hétköznapok elől való menekülés a hegyekbe nagy divat az Alpokban. Csak becsomagoljuk a hátizsákunkat, beülünk az autónkba, és a heti munka után péntek délután már roboghatunk is a hegyekbe egy Dusterrel.



A cél, hogy lélegezzünk be egy kis hegyi romantikát, a távolság nem számít. Teljesen mindegy, hogy a hétvégi kaland csak 40 kilométerre található a nagyvárostól, vagy messzebbi célt nézünk ki, esetleg csak a szomszéd falun túlra utazunk, egy közeli rétre. A hétvégi kaland lényege, hogy egyszerűen kilépjünk a hétköznapi mókuskerékből – a megszokott környezetből. Csak tisztítsuk ki a fejünket, és vasárnap felfrissülve térjünk vissza.



Utazzunk a zöld hegyekbe

Legalábbis ez az elméleti cél. A legutóbbi kalandunk Lyonból a csendes franciaországi Beaufort faluba vitt. A Beaufort melletti festői víztározó szélén lévő mezőkön csak tehenek osztoztak a táborunkkal éjszaka, akik csengőjük lágy hangjával elaltattak. De erről majd később.



A kétnapos útitársam Lyonban várt rám. A Dacia Duster kompakt és népszerű SUV-ként ismert. Esetemben a vadonatúj modell egy háromhengeres turbós benzinmotorral rendelkezett, 130 LE-vel és elsőkerék-hajtással. Ne feledd: egy kalandnak nem kell túlzottan fényűzőnek vagy lóerővel telinek lennie, a lényeg, hogy praktikus legyen.



Ez már kemping?

A Duster pedig nemcsak kompakt mérete és megnövelt hasmagassága miatt praktikus, hanem mindenekelőtt egy dolog miatt, ha minikalandról van szó: a Sleep Pack sem hiányozhat a tartozékok listájáról. Ez egy kompakt doboz a csomagtartóban, amely a hátsó üléspad lehajtásával kis kempingággyá alakul át az autóban.

Ezáltal a Duster tehát egy kétszemélyes mini-kempinggé vált. A Dusternek egyébként megvan az az előnye, hogy egy kicsit le is tud térni a járt útról. Az aszfaltozatlan és göröngyös utak nem jelentenek problémát a pimasz románnak. És így a mobil felszerelés tulajdonképpen jó választás arra, hogy eljussunk valahova, ahol nincsenek emberek.

Így aztán néhány autópályás kilométer után a Dacia-Camp túracsoport végre jobbra fordult az alpesi hágóutak felé. Egyre feljebb kapaszkodtunk, a kanyargós utakat követve, a francia hegyi falvak szűk utcáin kanyarogva - hajtűkanyarok balra, hajtűkanyarok jobbra. Rövid időre megálltunk, hogy gyönyörködhessünk a völgyre nyíló kilátásban.



Duster útitárs az Ön szolgálatában

A csúcson az igazi kaland várt a gömbölyded Daciára. A 2539 méter magas Mont Coin hegyvidéki környezetében egy kikövezetlen útvonal vezet a hegyi tóhoz, amely csak május és október között járható. Lassan haladtunk a köveken és törmelékeken, átkelve egy sekély hegyi patakon, s mindig kerülve a mélyebb kátyúkat.



Mit mondjak? Ismeritek a Pixar „Autók” című filmjének végén a jelenetet, amelyben a khaki színű Willys Army Jeep Sarge a terepjárókat próbálja megtanítani a kiképzőtáborban a terepjáró képességekre, és a résztvevők kétségbeesetten kiabálnak, hogy „Soha nem voltam még terepen." vagy "Jaj, kosz van a kerekeimen"? Amikor először hallottam erről a kalandról a Dusterrel, elmosolyodtam, és pontosan ez a jelenet jutott az eszembe.

De bebizonyosodott, hogy tévedtem. A Dacia Duster mindezt jól csinálja. A bizonytalanságnak nyoma sincs, mindig kellő tapadás tapasztalható a gumik alatt, emelkedőn és lefelé is. Sarge is büszke lenne a kicsire.



Jó éjszakát kedves Duster!

Amikor megérkeztünk a tóhoz, éjszakára tábort vertünk grillezővel, tábortűzzel és pavilonnal. Hogy mindenki jól aludhasson az ismeretlen környezetben, kirándultunk a hegyi tó körül. Teli gyomorral, fogmosással és a melléképület látogatásával készen álltunk az éjszakára.



A Dacia Duster nagyon hangulatos tud lenni, ha be van állítva hátul az alvós ágy. Átnyomkodtuk a hátsó ajtó résén, és megpróbáltunk megfelelő helyet találni az ágy és a tetőburkolat között.

190 centiméter hosszú helyünk van, 130 centi széles a hátsó ajtóknál, 100 centi széles a csomagtartón belül. A Duster méretei nem adtak túl sok helyet a számunkra szükséges szokatlan, kinyújtott alvási pozícióknak, még akkor sem, ha a rendelkezésünkre álló hely optimálisan van kihasználva. Éjszaka sajnos hideg van az Alpokban, így a hálózsák sokat segít, de nem a hely megnyújtásának a problémáján. A fentebb említett tehenek egész éjjel kolompoltak. Még mindig hallom a fülemben ezt a hangot. A lakóautó-romantika elszállt, de soha nem felejtem el a reggeli hegyi panorámát, ami elém tárult az oldalajtóból.



A minikemping romantikus oldala

"Menjetek el egy minikalandra, az jót fog tenni" – mondták többen nekem. Másoknak sok alvás nélkül is sikerült. A legkisebb helyeken való alvás igazságát azonban természetesen mindig szem előtt kell tartani, különösen a Dacia Duster esetében. Kell hozzá némi szoktatás, megfelelő testméretek, esetleg nagyon közeli útitársak és bizonyos egyéni körülmények.

A csomagtartóban lévő hálódoboznak köszönhetően nincs sok hely a csomagoknak. Kihajtott állapotban a cuccokat az első üléseken vagy a mellette lévő matracon kell elhelyezni.



A több száz tehén a kolomppal a nyakában és egy Dusteren belüli alvási pozíció együttesen igen rossz feltételek a pihentető éjszakához. Jómagam is gyakran aludtam különféle autós csomagtartókban csendes helyeken enyhe éjszakákon. Nagyon jól működik – természetesen a Dusterben is. Azonban mindent úgy kell beállítani, hogy megfeleljen nekünk.

A megfizethető mini-kemping alapötlete tényleg nagyszerű. A rövidebb idejű alvásokhoz hosszabb utazások közben egy távoli úti célhoz. Aki akarja, akár egy Skandinávián keresztül vezető országúti kiránduláshoz is megpróbálhatja, de akkor a tetőboxot mindenképpen érdemes a tetőre felszíjazni.



Mennyi a mennyi?

Az 1590 eurós Sleep Pack csomaggal rendelkező Duster használati lehetőségei tényleg szerteágazóak. Ez jelentősen csökkentheti az autós kempingezés költségeit. A Duster korlátozott terepképessége (különösen 4x4-esként) olyan úti célokra is elvihet bennünket, amelyek a nagyobb vagy alacsonyabban fekvő kempingjárművek számára elérhetetlenek maradnak.

És mindez elérhető az új Duster 7-8 millió Forintos alapárából plusz a Sleep Pack 1590 eurós kiegészítő árából.

Akciós ajánlatok:


Forrás: Motor1.com
Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk