Lehet, hogy jelenleg Írország legjobb hibrid autója a Dacia Bigster?
2025.09.15
Zömök SUV, de nem olyan nagy és nehéz, mint ahogy a neve sugallja. Tudjuk, hogy az emberek SUV-okkal szembeni ellenszenve közismert, és abban is biztosak vagyunk, hogy ez jogos. Teljesen érthetetlen ugyanis, amikor valaki SUV modellt vásárol, miközben valójában nincs is rá szüksége.
Azonban hajlandóak vagyunk félretenni a haragunkat, ha egy autó összességében jónak és célravezetőnek bizonyul.
Ezért szerettünk bele a Dacia Bigsterbe.
Talán nem kellene a következtetéssel kezdenünk, de a tény az, hogy méretét, árát, helykínálatát, teljesítményét és stílusát tekintve
ez lehet a legjobb univerzális autó, amit jelenleg Írországban lehet kapni.
A Dacia Bigsternek lehet, hogy giccses a neve, de egyértelműen a márka nagyágyúja. Igen, a stílust említettük. Ha SUV-ot veszel, milyet veszel? Általában olyat, ami teljesen letisztult és egy ferdehátúra hasonlít? A Bigster vaskos, dobozszerű és nagyon büszke is erre.
Kevés autó van a Volvo 245 GL óta, ami ennyire egyenes vonalú, és ez mind a láthatóság, mind a praktikum szempontjából kifizetődő.
A láthatóság egyértelmű erényei, mert a motorháztetőn lévő ívek – a szögletes külső élek, amelyek nyilvánvalóan tisztelegnek az eredeti Range Rover előtt, egy olyan autó előtt, amelyhez ez a Bigster meglepően közel áll a méretében – azt jelentik, hogy lényegében
láthatod az autó külső széleit is a vezetőülésből. Ez nagyon hasznos szűk helyen való manőverezéskor. Gyakorlatiasság, mert… nos, mert a praktikum a Bigster létezésének a lényege.
Azon kívül, hogy a Dacia egyre inkább a Jeep európai válaszának akar látszani (bár a Jeep prémium árazása nélkül),
olyan autókat is szeretne létrehozni, amelyek a lehető legpraktikusabbak az áráért. Ezért van a Dacia Bigsterben csak öt ülés.
Nem lenne praktikusabb hét üléssel? Nos, a hatalmas csomagtartóban mindenképpen elég hely van – mind a 612 liter, és ez 677 literre bővíthető, ha a hibrid motort az alap 140 lóerős 1,2 turbómotor javára cseréljük.
De van egy hátulütője. Denis Le Vot, a Dacia főnöke szerint (és hogy miért nem léptették elő nemrég a teljes Renault csoport élére, rejtély), a Dacia elkészíthette volna a Bigstert hétülésesre is, de ez az autó hátuljának teljes újratervezését jelentette volna, a tengelytől felfelé, ami drága lett volna, és
a ’drága’ az soha sem volt a Dacia útja.
Különben is, a
hétülésesek a teljes családi SUV piacnak csak körülbelül
25 százalékát teszik ki, így a Dacia örömmel vállalta a fennmaradó 75 százalékot.
Mindenesetre
a Bigster tökéletesen praktikus négy ember számára, még a nagy emberek számára is, és a hátsó ülés közepén is van elég hely bőven még egynek, bár a családok számára kár, hogy csak a két külső hátsó üléshez vannak Isofix rögzítési pontok, az első utasüléshez pedig nincsenek.
Az utastérben mindenképpen
érződik a ’spórolás’ , akárcsak a szorosan rokon Duster-ben is. A műanyagok többnyire olcsók, kivéve azokat a részeket, amelyeket állandóan megérintünk, mint például a kormánykerék és a zömök, gumírozott automata sebességváltó.
Ez azonban rendben is van, mivel a Bigster-nek a Dusterhez képesti nagyobb tere olyan
luxusérzetet ad, amelyet egy kisebb autó soha nem remélhetne.
És ez azt is jelenti, hogy
a vezetési pozíció sokkal kényelmesebb, és a Dacia megpróbálta feldobni az utasteret néhány szép üléskárpittal és néhány kellemes textúrával az olcsóbb panelekhez. A Dacia stílusában ez elég alapvető, de alapvetően sikeres.
A hibrid motor új, amelyet a Renault modellekkel megosztanak, de a Dacia kapja meg az első falatot ebből a különleges motorból. Ez egy 1,8 literes egység, szemben a Dusterben jelenleg található 1,6 literes hibriddel, ami 155 lóerőre növelt teljesítményt és komolyan jó üzemanyag-fogyasztást jelent.
Egy ilyen nagy autó esetében az átlagos 5,6 literes fogyasztás 100 km-en egy hét alatt nagyon jó – összehasonlításképpen, egy hasonló méretű Kia Sportage hibridnek alig sikerült legyőznie a 7,0 literes fogyasztást 100 km-en.
Ez nagyrészt a Bigster súlyának köszönhető. Bár impozánsnak tűnik, a Bigster valójában nem olyan nagy, mint amilyennek a neve sugallja – 4,5 méter hosszúságával körülbelül félúton van egy Golf és egy Tiguan között –, és biztosan nem nehéz. Ennek a hibrid modellnek, a kínálat legerősebb modelljének az 1487 kg-os önsúlya könnyebb, mint néhány középkategóriás ferdehátúé.
A teljesítmény megfelelő, bár soha nem neveznénk csillogónak, és a komplex négysebességes plusz két villanymotoros sebességváltó időnként zavaró lehet, de a Bigster nagyrészt panasz nélkül gurul.
Kezelhetőség? Nos, van benne némi különbség. A kormányzás elég pontos, és meglepően jó az egyensúlya, de a felfüggesztésben van egyfajta lazaság, ami miatt
a Bigster eleinte kissé bizonytalannak tűnik. Megtanulod ezt átnyomni, és ha már van egy kis rögzülés, és a karosszéria megtalálta a dőlés határát, a Bigster valójában meglehetősen hűen kanyarodik. Szórakoztató? Valamilyen szinten, igen.
Aztán elérkezünk a lényeghez.
Mennyi a mennyi? A csúcskategóriás Journey felszereltségben (kétzónás klímaberendezés, elektromos csomagtartó fedél, 19 colos könnyűfém keréktárcsák, elektromos vezetőülés-állítás, 10,1 colos érintőképernyő Apple CarPlay és Android Auto rendszerrel, fűthető ülések és kormánykerék, vezeték nélküli telefontöltő és egyebek) ez a Bigster, metálfényezéssel együtt, Írországban jelenleg 38 285 euróba kerül (Kb. 15 millió Ft), míg Magyarországon, az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában már
akár 12 millió forint alatt is megvásárolható.
Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:
Forrás: Irish Times