Vajon a Citroën egy Dacia-ellenes márkává válhat a piacon?

2024.11.10
Néhány közelmúltbeli példa arra utal, hogy a francia márka önmaga újrapozícionálására törekszik.

A kínai autógyártók gyors növekedésén és a Tesla elektromos járműgyártóként elért sikerén kívül kevés igazán nagy sikertörténetről lehet beszélni az autóiparban az elmúlt 10-15 évben. Amint azt mindenki tudja, ez az iparág számos olyan kihívással néz szembe, amelyeknek úgy tűnik, nincs vége. Ebben a nehéz helyzetben azért figyelemre méltó kivételeket is láthatunk. A Dacia talán az egyik ilyen.



1999 óta a Renault-csoport alacsony költségű márkája jelentős átalakuláson ment keresztül, amelynek eredményeként az európai autópiac meghatározó szereplőjévé vált, és a francia autógyártó globális terjeszkedési terveinek elengedhetetlen részévé vált. 25 év alatt a márka megfelelő pozicionálása hatékony költségstratégiával kombinálva nagyon szilárd pozíció elérését tette lehetővé.



Tavaly pl. a Dacia csaknem 660 ezer darab járművet adott el azokban a régiókban, ahol hivatalosan jelen van a márka. A mennyiség 943 200 darabra nő, ha a Renault-ra átcímkézett Dacia modelleket is beleszámítjuk. Idén szeptemberig 682 ezer darab Dacia és átcímkézett Dacia (Renault) modellt adtak el.



Egy esettanulmány

Annak ellenére, hogy egyértelmű bizonyítéka van a Renault-nak arra, hogy a Daciával, mint versenyképes autóval olyan sikereket ért el, amelyre egyetlen más autógyártó sem volt képes. Valójában a román márka folyamatos növekedésében az is szerepet játszik, hogy szinte csak az alsóbb szegmensek belépő részeibe került. Ez viszont hamarosan megváltozhat.

A legújabb példák arra utalnak, hogy a Citroën – mint a Stellantis három francia autómárkájának egyike - célja, hogy újrapozicionálja magát, és olcsó modellekkel árassza el a piacot. Az egész a negyedik generációs C3 bemutatásával kezdődött.



Ezt a ferdehátút, amelynek belső gyártási azonosítója CC21, kezdetben csak Indiában és Brazíliában vezették be a Stellantis Smart Car platformján. „Globális” autónak tervezték, amely egyaránt vonzó a fejlődő piacokon (India, Latin-Amerika) és a fejlett piacokon (Európa) egyaránt. A CC21 esetében a C3-at nem Európára, hanem a takarékosabb feltörekvő piacokra pozícionálták. Ez alacsonyabb gyártási költségeket és alacsonyabb végső árat is jelent.

Ezt a képletet alkalmazták a C3 Aircross második generációjára is, amely immár nagyobb, egy 7 üléses B-SUV, és viszonylag olcsóbb, mint az előző generációs modell. Ez a két modell része a C-Cubed tervnek, amely a Citroënt egy globálisabb (és megfizethetőbb?) autómárkává teszi.

A harmadik modellt néhány hónappal ezelőtt mutatták be Indiában és Brazíliában, és a Basalt nevet viseli. Ez a sorozat kupé formájú SUV-ja, amely egyértelműen a kupé SUV-ok növekvő eladásait célozza meg a feltörekvő piacokon. Európában ez viszont nem várható. Legutóbb a Párizsi Autószalonon volt ez a modell látható. A Citroën C5 Aircross Concept állítólag 95 százalékban hasonlít a következő szériaváltozathoz, és a Dacia Bigster is a versenytársai közé tartozik.



Működhet ez a stratégia?

Az új C3 eladásai Indiában egyelőre nem ugrottak meg, a 2024. január-szeptemberi időszakban mindössze 3700 darabot adtak el belőle, ami 49%-os csökkenés 2023 azonos időszakához képest. A brazíliai eredmények kicsit jobbak a mennyiséget tekintve (16 ezer darab), de ez szintén csökkenés az előző évi adatokhoz képest (-14%).

A C3 Aircross esetében a mennyiség mindössze 1073 darab volt Indiában az idei év első kilenc hónapjában. A márka több példányban kelt el 2023 szeptembere és decembere között. Úgy tűnik, a legjobb eredményeket a Basalt adta: mindössze két hónap alatt 920 darab fogyott el belőle csak Indiában.

A nagy próbatétel természetesen Franciaország (és általában véve Európa) . A Dacia-ellenessé válás bölcs lépés lehet, de egyben nagyon kockázatos is. A Citroën egészen mostanáig sajátos pozícióval rendelkezett. Úgy tűnik, helyesnek tűnik megváltoztatni, hogy többet adjanak el és nagyobb nyereségre tegyenek szert, hacsak a közvélemény el nem utasítja ezt a szándékot. Carlos Tavares – a Stellantis elnöke - pedig biztosan nem akar egy újabb problémát kezelni a közeljövőben.

Akciós ajánlatok! Több, mint 1000 ajánlat egy helyen:


Forrás: Motor1

Oldalainkon HTTP sütiket használunk, a jobb működésért. További információk